Tudtuk, hogy fantasztikus két nap vár ránk, hiszen a Fővárosi Nagycirkusz előadásai minden alkalommal rendkívüli élményt nyújtanak, jegyet venni a megelőző napokban már képtelenség. A Szarvasi Vízi Színház minden mozdítható székét elővarázsolták a leleményes munkatársak, de így is kevésnek bizonyult.
“...arra a döntésre jutottunk, hogy a létesítmény eredeti funkciójánál szélesebb célközönséget lesz képes megszólítani azzal, ha magas szintű szolgáltatásokkal Közép-Európa legmeghatározóbb, legnépszerűbb vizes komplexumát építtetjük fel a Fővárosi Nagycirkusz helyén. Várjuk szeretettel a nagyközönséget az újonnan nyíló strandfürdőben!” - e sorok írója is megdöbbenten olvasta a hírt, amiről szerencsére gyorsan kiderült hogy április bolondját csináltak sokunkból, a hír a Fővárosi Nagycirkusz nyári bemutatóját harangozta be, gyorsan kiderült, hogy ez csak az új SPLASH! – Vízicirkusz – Swing a víz fölött című előadásuk bevezető kampánya, aminek középpontjában a víz áll, így a létesítmény vízicirkusszá avanzsált.
Megszokott a Szarvasi Vízi Színházban, ha a Fővárosi Nagycirkusz lép fel, az első nap a “lejáró-próba”, hiszen a székhelyen bemutatott előadást a helyszínre kell “szabni”, beállítani a fényt, hangot, apró trükkökkel kitalálni, hogyan tudják eltakarni a következő jelenet beállítását, mindenkinek tudnia kell, pontosan hol álljon, hogy másnap az élmény teljes legyen. Hát, az volt! Elképesztő, hogy két napon át a fizika összes törvényét elegánsan felrúgták a rendkívüli tehetséggel megáldott fellépők.
Nagy élmény a próba is, csoda látni, ahogy – ugyan még fellépőruha nélkül -, de a szemünk előtt megszületik az előadás. Nagyszerű dolog belepillantani, mennyi apró részletre kell figyelni ahhoz a rendezőnek – Fekete Péter igazgató úrnak – hogy teljes értékű legyen az, amit másnap láthat a közönség. Hányszor kell újra lejárni, ki hol legyen pontosan, mit világítson meg a technikus, hol álljon az énekes. Szakszavak repkednek: “a fényt ide kérem”, “sokkal több hangot akarok”, , közben angolul beszél az egyik fellépőhöz. S mindezt türelemmel, udvariasan, mindig kér, sohasem parancsol. Fekete Péter pontosan tudja, hogy háttér nélkül nincsen színház, nincs előadás. Ha az ügyelő, a hangosító, világosító, de mondhatnánk a jegyárusítót, a gépkocsivezetőt is, nem teszi a dolgát, az egész elbukhat. Gyönyörű példája volt a próba arra, hogyan működhet egy színház.
S hogy mindezt lehet-e még fokozni? Hát persze, hogy lehet!
Fekete Péter rendezései messze túlmutatnak a megszokott cirkusz-művészeten, nem elégszik meg a puszta szórakoztatással, A Fővárosi Nagycirkusz nyári műsorában kalandos időutazáson vehettek részt a nézők. Az 1920-as éveket idéző előadáson szólt a swing, a jazz, a charleston, a felszabadult örömé, a táncé volt a főszerep.
A SPLASH! nemcsak cirkuszi show volt, hanem felejthetetlen élmény is, tele örömmel, csodával, nevetéssel és az 1920-as évek felejthetetlen hangulataival, miközben a cirkusz is olyan utakra merészkedett, ahol eddig még nem jártunk: a műsor káprázatos és pazar,kiegészülve artistákkal, táncosokkal, élő zenekarral, bohóccal és beszélő papagájjal? A SPLASH! az 1920-as évekbe repítette a nézőket, amely a felszabadult öröm, a tánc, az életigenlés, a felejthetetlen bolondozások, a szabadjára engedett fantázia és határokat nem ismerő kreativitás évtizede volt. Egy olyan korszak, amikor az érzések szenvedélyesebbek, az élmények erősebbek, a gondolatok temperamentumosabbak voltak, mint bármikor máskor.
S hogy ki mindenki vett rá bennünket, hogy legalább fél estén át elfelejtsük becsukni a szánkat? Varázslatos artistaszámok, kiváló bohócok, különleges kutya- és papagáj idomár fellépők:
VALENTINO TOGNI BOUGLIONE handstand (Franciaország)
ALESSIO FOCHESATO papagáj, tukán szám (Olaszország)
CONSTELLATION (ALEXEY ERMILOV, ALIKHAN ALIKHANOV, ANFISA ALIKHANOVA, ANTON BUTUZOV, IANA ALIEVA, IANA SHCHERBINA, MAXIM NOVIKOV, ULIANA SUMAROKOVA, ZAUR ALIEV) magasdrót (Oroszország)
”OLD CIRCUS” SCHOOL UKRAINE (Ukrajna)
FEHÉRGYARMATI ADRIENN & TÓTH GABRIELLA gurtni (Magyarország)
ANDREI PENIAEV lámpa (Oroszország)
GRUPPA ZAKHVATA (ANVAR SATTAROV, NIKOLAI KONOVALOV, POLINA RYBINA) bohóc (Oroszország)
WACKO & CO (ALEKSANDR SHUBIN, NATALIA GRUSHINA, NIKOLAI GRUSHIN, MURAD MUTALIBOV, VLADISLAV EKVIST) gumiasztal (Oroszország)
Alikhanov csoport (ALEXEY ERMILOV, ALIKHAN ALIKHANOV, ANFISA ALIKHANOVA, ANTON BUTUZOV, IANA ALIEVA, IANA SHCHERBINA, MAXIM NOVIKOV, ULIANA SUMAROKOVA, ZAUR ALIEV) perzs (Oroszország)
IRINA PANKINA kutyaszám (Oroszország)
ALDANA ABDULLAEVA hulahopp (Oroszország)
Konferansziék, énekesek: Misurák Tünde, Gábor Anita, Szakál-Plósz Titanilla, valamint a Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola cirkuszművész-konferanszié szakos hallgatói: Baranyai Vivien Kitti, Benedek Viktória, Bogdán Anna Barbara, Horváth Róbert, Mohácsi Viktória Mária
Zenei vezető: Szakál László Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett
Zenekar: Babindák István (klarinét és alt szaxofon, Bálint Károly (zongora, Duka Tibor basszusgitár, Fehér Géza (gitár, Földesi Attila / Adamecz József (dob és ütőhangszerek, Oláh Antal (szoprán és tenorszaxofon, Pípis Zoltán (trombita, Román Iván (hegedű)
Koreográfus, Balettkarvezető: Fejes Kitty
Balettkar: Bodó Zsombor, Buzás Réka, Dévai Fanni, Dobai Karina, Farkas Kámea, Gerber Kristóf, Lovász Barnabás, Lovász Réka, Menyhárt Enikő, Szöllősi Gréta, Tokodi Dániel, Ureczky Lilien
Porondmester: Varga László
Porondosok: Babicz János, Babicz Mihály, Dóczy Dániel, Haradza Semen, Kovács Attila, Markovics Alex, Nagy Máté
Rendező: Fekete Péter Jászai Mari-díjas érdemes művész
Az előadást óriási tapsvihar jutalmazta, tegyük hozzá, megérdemelten. Nagyon-nagyon szeretnénk a következő nyáron is látni a Fővárosi Nagycirkusz előadását.
SzJ