Ki ne ismerné Woody Allen 1972-ben készült, Játszd újra, Sam! filmjét? A szarvasi színházszerető közönség a Jászai Mari Színház előadásában láthatta csütörtökön este, a siker hatalmas volt, és megérdemelt.
Az 1969-ben bemutatott Broadway darabból a szerző, Woody Allen és Diane Keaton főszereplésével 1972-ben készült film, melynek sikere azóta is töretlen. A Vígszínházban 1983-ban tapsolhatott a közönség Kern Andrásnak és Halász Juditnak, akik a főbb szerepeket játszották. Az 1969-ben bemutatott Broadway darabból a szerző, Woody Allen és Diane Keaton főszereplésével 1972-ben film készült film, a Jászai Mari Színházban Zöldi Gergely fordította újra a darabot, az előadás dramaturgja Guelmino Sándor, rendezője Crespo Rodrigo. Amit alkottak, túlzás nélkül: zseniális.
A romantikus vígjáték főhőse a filmkritikus Allan (Figeczky Bence), akit elhagyott a felesége. Valljuk be: csoda, hogy egyáltalán volt neki, hiszen Allan neurotikus, gátlásos, esetlen. Fejben persze nem az a félénk fickó, aki a való életben. Férfiideálja, Bogart folyamatosan noszogatja, tanítja, hogy hogyan kell a nőkkel bánni, de Allan nem az a típus, aki ezt tudná utánozni, ez pedig remek humorforrás a darabban. A humor mellett érzelem is van a történetben és végül kiderül, az a legjobb, ha az ember vállalja önmagát.
Mi lehet az oka a kudarcainak? Hogy kéne viselkednie? Hogy lehetne sikeres, igazi kemény fickó, akiért bomlanak a nők? A válaszokat a Casablanca sztárjától, Humphrey Bogarttól (Király Attila) várja, aki számára a férfi példaképet testesíti meg, de segítségére sietnek barátai, Linda (Bartos Ági), és férje, Dick (Csabai Csongor) is, akik randikat szerveznek neki…, bedobják a mélyvízbe, de - ahogy az lenni szokott -, semmi sem úgy alakul, ahogy eltervezik… Allan a képzelet és valóság határán egyre lehetetlenebb helyzetekbe kerül. Vajon sikerül megtalálnia önmagát és a szerelmet?
Amellett, hogy rendkívül szórakoztató a darab, nagyon szép üzenete is van: ne akarjunk mások lenni, fogadjuk el magunkat olyannak, amilyenek vagyunk.
Creapo Rodrigo a darabbal kapcsolatban korábban így fogalmazott: „nagyon szeretem Woody Allen humorát, izgalmas és korszerű, a neurotikus, félszeg, folyamatosan önmagára reflektáló kisember figurája, akit kitalált, kortalan és nagyon szórakoztató. Gyerekként először a Fogd a pénzt és fuss! című filmet láttam vele, ami rögtön magával ragadott. A Játszd újra, Sam! főhősét elhagyta a felesége, Nancy, és keresi a párját, de egészen különleges a nőkhöz való viszonya, nem tud határozott férfiként közeledni hozzájuk. Woody Allen imádja Humphrey Bogartot, főhőse, Allan Felix is rajong érte, beszélget is vele. A darabbeli valós szituációkat meg-meg szakítják azok az események, amelyek Allan fejében játszódnak, ami remek játéklehetőség az őt játszó színész számára, és számunkra, nézők számára is ismerős lehet, ahogy bizonyos szituációkat újra lejátszunk vagy előre elképzelünk különböző módon.”
A díszlettervező Fekete Anna, a jelmez Kárpáti Enikő, a lélegzetelállító színpadkép, a digitális látvány Czeglédi Zsombornak és Tóth Norbertnek köszönhető.
Lebilincselő két felvonásos jó humorú, kiváló játékkal megfűszerezett darabot láthatott a Szarvasi Vízi Színház közönsége, a megérdemelt siker hatalmas volt.
SzJ
“A Játszd újra, Sam! (eredeti angol cím: Play it Again, Sam) 1972-ben bemutatott amerikai romantikus filmvígjáték, amelyet Herbert Ross rendezett Woody Allen forgatókönyvéből. A főszerepet Woody Allen és Diane Keaton alakítja. Egy nemrég elvált fiatal filmkritikus legjobb barátja és annak felesége biztatására beleveti magát a nagyon mérsékelten sikeres párkeresésbe, melynek során Humphrey Bogart szellemétől, mint elképzelt jóbaráttól is tanácsokat kap. A filmben számos utalás történik az 1942-es Casablanka filmre, címét is annak egy jelenete után kapta (Play it, Sam — Játszd el, Sam).
Allan, az alacsony, vékonydongájú, kissé neurotikus, nem egy kifejezetten férfiideál filmkritikus éppen túl van a váláson. Felesége két év házasság után mosolyogva hagyta el egy buta, de erős és izmos motoros kedvééért. A film kezdetekor magányát enyhítendő moziban ül, ahol kedvenc filmjét, a Casablancát adják. Sokadszorra is lenyűgözi a híres zárójelenet, amelyben a Humphrey Bogart alakította Rick saját érzéseit háttérbe szorítva felülteti a repülőgépre Ingrid Bergman alakította szerelmét. Allan tisztában van vele, hogy sem testileg, sem lelkileg nem túl férfias jelenség. Pszichiáterhez jár, sokszor elképzeli, hogy példaképe, a mindig lezser, kissé cinikus, filmbéli Rick mellette van és tanácsokat ad számára a nőkkel való ismerkedéshez.
Legjobb, vagy talán egyetlen barátja Dick, a mindig elfoglalt és úton lévő üzletember, akinek felesége, a kedves és jóindulatú Linda veszi pártfogásába. Egymás után hozza össze a barátnőivel és kollégáival, de a félénk és ügyetlen Allan idegességében minden alkalmat elpuskáz, a randevúkból csúfos kudarc lesz. Folyamatosan a legjobb szándékkal, de sikertelenül próbál Allan számára partnert találni, eközben egyre több időt töltenek együtt és egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
Egy este, mikor Dick szokásos üzleti útján van, összejönnek egymással. Elhatározzák, hogy a nő elhagyja az őt szerető, de az üzlet miatt elhanyagoló férjét. Dick is sejt valamit, üzleti útját megszakítva váratlanul hazaérkezik. Attól tart, Linda megcsalta, ami persze nem is lenne csoda, hiszen többet van távol, mint vele. Fogadkozik, hogy ezentúl mindent jóvá tesz, mert Linda nélkül nem tud élni, azt is szeretné, ha ezentúl ő is elkísérné útjaira. Allan nem meri elmondani neki, hogy ő a csábító, mivel lelkiismeret-furdalása van barátja miatt.
Dick kénytelen visszaindulni a megszakított üzleti út helyszínére. Mindketten külön-külön taxival utána erednek a repülőtérre. Linda elmondani férjének viszonyukat, Allan pedig megakadályozni ezt. A Casablanca filmhez hasonlóan az éjszakai repülőtéren, az induló gép mellett futnak össze a szálak. Linda végül bevallja Allannek, hogy bár őt szereti, mégsem képes Dicket elhagyni, mert a férfinak szüksége van rá. Allan kegyes hazugságként csak annyit árul el Dicknek, hogy bár valóban beleszeretett a feleségébe, a szerelem egyoldalú és viszonzatlan maradt, nem történt közöttük semmi.
Allan ugyan a barátság és becsület miatt lemondott Lindáról, de megvalósíthatta régi álmát, végre valakinek elmondhatta Rick repülőtéri monológját a Casablancából. Dick és Linda kapcsolata rendeződik, végül együtt szállnak fel a gépre.
A filmvégi repülőtéri jelenet a Casablanca zárójelenetének parafrázisa. A filmben – Allan képzeletében – számos alkalommal megjelenik Humphrey Bogart, azaz a filmbéli Rick viharkabátos, fedorakalapos alakja, aki kommentálja a történteket, valamint az aktuális helyzetnek megfelelő jótanácsokkal is ellátja őt.”